This page has moved to a new address.

Dødsspillet af Suzanne Collins

Liv med litteratur: Dødsspillet af Suzanne Collins

Liv med litteratur

En bogblog til inspiration

torsdag den 29. marts 2012

Dødsspillet af Suzanne Collins

Anmeldt for Nordisk Film

Hvad nu hvis plottet i Paradise Hotel ikke var at stemme hinanden ud, men at slå hinanden ihjel? Hvis præmien i X Factor ikke var en pladekontrakt, men at man som den eneste deltager fik lov til at leve? Hvis programmet var skabt til at skræmme os alle, så vi ikke gjorde oprør mod et tyrannisk styre? Det er virkeligheden i science fiction-bogen Dødsspillet, en af de mest spændende bøger jeg har læst til dato.
 
Den 16-årige Kattua lever med sin mor og sin elskede lillesøster i landet Panem; et slavesamfund i tolv distrikter, hvor det ikke er ualmindeligt, at folk falder om på gaden af sult, mens magthaverne i landsdelen Capitol mæsker sig i gourmetmad. For at udvise deres magt afholder Capitol hvert år Dødsspillet, hvor der vælges en dreng og en pige fra hvert distrikt til en brutal kamp på liv og død. Da Kattuas lillesøster bliver udvalgt, melder hun sig frivilligt til en umulig kamp i søsterens sted. Desuden oplever hun en indre kamp, da romantiske følelser åbner op for et trekantsdrama.

Bogen er egentlig en ungdomsbog, men trilogien har vist, at den kan bære et meget bredere publikum. Jeg læste bogen på én dag, da jeg slet ikke kunne lægge den fra mig. Da jeg havde læst den færdig fandt jeg straks efterfølgeren Løbeild og sidste del af trilogien Oprørereolen (da jeg opdagede, at jeg havde lånt alle de e-bøger, jeg kunne denne måned på ereolen, var det ikke det roligste øjeblik i mit liv - heldigvis kan jeg kærestens kode til biblioteket, så jeg behøvede ikke at gå rastløs rundt i flere dage). Og sådan gik det til, at jeg efter tre dage har læst hele trilogien, som jeg kun kan anbefale, hvis man trænger til noget solid underholdning med romantik og ikke mindst masser af spænding! Jeg har i hvert fald hermed officielt meldt mig ind i The Hunger Games-fanskaren (og hysteriet) og glæder mig virkelig meget til at se filmatiseringen af den første bog i morgen! Anmeldelser af Løbeild og Oprør følger selvfølgelig :-)

Hvis du vil smugkigge lidt på bogen kan du gøre det på ereolen, hvor den også kan downloades til computer eller e-reader. 

Original titel The Hunger Games
Genre Science Fiction
Udgivet 2008 (engelsk), 2011 (dansk)
Forlag Gyldendal
Sidetal 400

Etiketter:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start