This page has moved to a new address.

NOOK Simple Touch med Glowlight

Liv med litteratur: NOOK Simple Touch med Glowlight

Liv med litteratur

En bogblog til inspiration

mandag den 16. april 2012

NOOK Simple Touch med Glowlight

Med NOOK Simple Touch med Glowlight giver Barnes & Noble deres bud på næste generation af e-læsere, der med ny banebrydende teknologi skal skubbe konkurrenterne af banen.

Teknologien
Med Barnes & Noble's nye lysteknologi skal NOOK Simple Touch med Glowlight gøre det muligt at læse bøger på sin e ink skærm om natten uden at fumle med små læselamper. Skærmen belyses oppefra og skulle være varmt og blødt, så læsningen er behagelig for øjnene, selvom der er lys i. Man kan selvfølgelig slå lyset fra og indstille styrken på det - man behøver jo ikke lys i skærmen, når man ligger på stranden eller en hel sol, når man ligger i sengen ved siden af sin snorkende kæreste.

Lille og fleksibel
Den nye NOOK er med sine 200 gram fem procent lettere end forgængeren NOOK Simple Touch og er altså den letteste NOOK hidtil. Den er 16,5 cm høj, 12,7 cm bred og 1,2 cm tyk. Den er altså lidt tykkere end fx Amazons Kindle. På en enkel opladning skulle den kunne holde til læsning i en hel måned (hvis man læser en halv time om dagen) og i to måneder, hvis man ikke bruger Glowlight. Det er altså ret længe og meget praktisk, hvis man skal ud at rejse. Med to gigabyte lagerplads er der plads til 1000 bøger, og det kan man udvide med et micro SD kort, hvis man vil have plads til endnu flere. 

E-læser, ikke tablet
Den nye NOOK har ligesom forgængeren indbygget Wi-Fi, men den er ikke skabt til netsurfing. Faktisk reklamerer Barnes and Noble ikke engang med, at den har en browser - den er nemlig "gemt" bag søgefunktionen og kommer kun frem, når man søger på en url. Til gengæld understøtter den ePub formatet, så man kan låne bøger gratis på biblioteket via fx ereolen.

Hvor køber jeg den så?
NOOK Simple Touch med Glowlight kommer på hylderne i starten af maj til 139 USD (794 DKK) - desværre bare ikke i Danmark. Barnes and Noble har - ligesom Amazon - endnu ikke fået øjnene op for alle os e-læsnings-hungrende danskere, der altså gerne vil have lidt at vælge mellem, når det gælder e-læsere. Indtil videre har jeg kun set ét sted, hvor danskere kan bestille en NOOK (til plus told-priser), nemlig fra England hos www.purelygadgets.co.uk. Måske den nye model også kommer her? Heldigvis skal min kæreste til en konference i USA i maj, så jeg har onde planer om at få ham til at smugle en med hjem til mig ;-)


Etiketter:

4 kommentarer:

Blogger Peter sagde ...

Har godt lagt mærke til den. Den ser rigtig fed ud :) Og ja, det er dybt underligt, at DK der er så langt fremme med IT - jeg mener, vi er dem, der har størst procentdel af vores borgere på facebook fx - er sådan et uland, når det gælder e-bogslæsere, og at vi har begrænsning på, så vi aldrig kan købe de nyeste Kindle's, men kun de gamle. :( mange hilsner Peter

21. april 2012 kl. 18.52  
Blogger Malene sagde ...

Præcis - det er ret frustrerende. Hvis vi i Danmark havde de samme muligheder som i USA, er jeg sikker på, at e-bogsmarkedet ville være mange gange større end det er i dag.

22. april 2012 kl. 15.08  
Anonymous Anonym sagde ...

Jeg har fået en Nook sendt fra USA. Og den er super fed, men ikke perfekt.
Hvis man vil købe bøger hos B&N til download bliver det rigtig kringlet.
Jeg har skrevet om mine kommentarer her: http://etanker.wordpress.com/2012/06/18/nook-efter-et-par-boger/

26. juni 2012 kl. 14.53  
Blogger Malene sagde ...

Jeg henter min NOOK mandag på posthuset - har bestilt den fra England. Glæder mig! Fine betragtninger du har om den :-)

30. juni 2012 kl. 15.15  

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start