This page has moved to a new address.

Alice's Adventures in Wonderland af Lewis Carroll

Liv med litteratur: Alice's Adventures in Wonderland af Lewis Carroll

Liv med litteratur

En bogblog til inspiration

mandag den 13. juni 2011

Alice's Adventures in Wonderland af Lewis Carroll

Første udgivelse: 1865
Forlag: Penguin

Sidetal: 104
Genre: Fantasy, børnelitteratur,

Jeg læste historien om Alice som del af April måneds bogudfordring, hvor der skulle læses bøger fra 1800-tallet. På en helt almindelig dag får Alice øje på en kanin med et ur, og hun følger den ned gennem dens hul og falder og falder og falder ned i en helt anden verden, der er helt anderledes end den hun kender. Hun møder en masse forskellige dyr, der kan tale, og som opfører sig meget unormalt. De fleste kender nok til historien om Alice og "the rabbit hole" fra diverse børnefilm. Bogen er dog ret anderledes og har nogle ekstra lag, som jeg ikke synes, at de film jeg har set har. Da man i bogen får beskrevet Alice's tanker, kommer man nemlig et skridt dybere ned i historien og ind i nogle af alle de sprogfilosofiske betragtninger, som hun gør sig. Det er ret tydeligt, at Lewis Carroll (der i virkeligheden hed Charles L. Dodgson) var logiker, for der leges meget med logikken i historien, som man også kan se i citatet her:

"'Well! I've often seen a cat without a grin', thought Alice; 'but a grin without a cat! It's the most curious thing I ever saw in my life!'" (Kapitel 6)

Jeg læste den første halvdel af historien på min HTC mobil via Kindle's app. Derfor var bogen også ganske gratis, ligesom mange klassiske værker er hos Kindle. Og jeg fik faktisk læst i nogle situationer, hvor jeg ikke ellers ville få læst, fordi det var så nemt at finde bogen frem på mobilen. Meeeen jeg kunne nu godt tænke mig en større skærm. Har en HTC Legens, som har en lidt lille skærm. Resten af bogen læste jeg på tryk. Jeg købte den som Penguin klassiker hos Amazon UK, for synes bare, at den er så fin! Jeg kunne ikke stå for den fine illustration.

Alt i alt synes jeg, at Alice's Adventures in Wonderland er en rigtig sød og sjov historie, som kan læses både af børn og voksne. Og den er virkelig værd at læse, selvom man har set nogle af filmatiseringerne. Jeg vil i hvert fald gerne læse den igen på et tidspunkt :-)

Etiketter:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start