This page has moved to a new address.

Skammertegnet af Lene Kaaberbøl

Liv med litteratur: Skammertegnet af Lene Kaaberbøl

Liv med litteratur

En bogblog til inspiration

søndag den 29. maj 2011

Skammertegnet af Lene Kaaberbøl

Første udgivelse: 2001
Forlag: Forum
Sidetal: 291
Genre: Fantasyroman, børnelitteratur.

Ja, jeg har altså overgivet mig lidt til denne lille serie om skammerens børn. Efter jeg læste den første, som jeg har skrevet om her, gik jeg ret hurtigt i gang med efterfølgeren, hvor Dina, hendes storebror Davin, lillesøster Melli, deres mor, skammeren Melussina, Nico og Rosa har bosat sig i højlandet for at komme udenfor den onde fyrst Drakans rækkevidde. Den lille familie er kommet under Kensie-klanens beskyttelse, og højlænderen Callan bliver en slags bodyguard for dem og samtidig en slags læremester for Davin, der er på vej til at blive voksen. Selvom der officielt hersker fred mellem klanerne i højlandet, sker der pludselig en række underlige hændelser, der truer klanfreden. Hændelser der har en sammenhæng med Drakans voksende magt og kontrol. Værre bliver det, da Dina en dag leder efter lægende planter i skoven og forsvinder som dug for solen. Hun fanges i et svært dilemma, mens Davin, drevet af skyld over hendes forsvinden, gør alt hvad han kan for at finde hende.

Bogen var virkelig spændende, og jeg havde svært ved at lægge bogen og universet fra mig. Det der irriterede mig lidt omkring sproget i Skammerens datter var slet ikke et issue i Skammertegnet. Dog kunne informationsniveauet, der med vilje holdes lidt lavt for læseren, godt være en lille sten i skoen ind imellem. Til tider oplevede jeg nemlig at have regnet meget mere ud end historiens personer. Historien fortælles skiftevis gennem henholdsvis Dinas og Davins perspektiv, hvilket også bidrager stærkt til fremdriften og spændingen i fortællingen. Alt i alt en rigtig god bog! Er allerede godt i gang med tredje bog :-)

Etiketter:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start