This page has moved to a new address.

Kan man kun læse i ferierne?

Liv med litteratur: Kan man kun læse i ferierne?

Liv med litteratur

En bogblog til inspiration

torsdag den 26. maj 2011

Kan man kun læse i ferierne?


Det er en diskussion jeg ofte har med mine omgivelser og især min kæreste. Jeg hører tit "Jeg glæder mig til at læse denne bog. Går i gang så snart jeg har ferie" oeller "Jeg har ikke overskud til at læse, når jeg går i skole". Men er det virkelig rigtigt? Kan vi så kun læse i, for de studerendes vedkommende, to måneder om året, eller for dem med fast arbejde seks uger? Jeg synes mere at det har noget at gøre med ens mentale indstilling. Læsning skal jo ikke være en pligt, men en fornøjelse og en kilde til afslapning og oplevelser. Ligesom når man for eksempel tænder for fjernsynet. For mit eget vedkommende læser jeg lige så meget som jeg ser tv. I virkeligheden synes jeg, at det handler om at træffe valget om at læse i stedet for for eksempel at se tv. Man kan jo også bare læse en halv times tid inden sengetid eller i toget til og fra studie og arbejde. Hvis man vælger at læse får man plads til en masse anderledes oplevelser, som man ikke kan få på andre måder, så sluk fot tv'et, giv plads til læsningen og tag litteraturen med ind i hverdagen. Ja, det lyder måske lidt siesta, solhat solcreme-agtigt, men jeg mener det virkelig :-)

Billedet er lånt her.

Etiketter:

2 kommentarer:

Blogger Piskeriset sagde ...

Da jeg læste for nogle år siden, fik jeg stort set kun læst skønlitteratur i ferierne. De sidste par år er jeg dog blevet bedre til at prioritere læsetid - hvis ikke hver dag så næsten da - og det er jeg ret glad for.

26. maj 2011 kl. 23.42  
Blogger Malene sagde ...

Sådan havde jeg det også i de år, hvor jeg gik i gymnasiet... Opdagede heldigvis siden hen, at man kan læse bøger hele året selvom man også har andre ting man skal :-)

27. maj 2011 kl. 10.54  

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start