This page has moved to a new address.

Ifigenia i Aulis af Euripides

Liv med litteratur: Ifigenia i Aulis af Euripides

Liv med litteratur

En bogblog til inspiration

onsdag den 10. august 2011

Ifigenia i Aulis af Euripides


Jeg elsker at samle op efter en måned med bogudfordringen og se tælleren hos Bogklubben mener bevæge sig opad i takt med, at jeg får læst endnu en bog i rækken (selvom tællerne vist i skrivende stund ikke er opdateret for juli måned - så forestiller jeg mig det bare ;-) ). Klap på skulderen til mig.

Denne måned havde jeg jo egentlig tænkt mig at læse Medea, en gammel græsk tragedie af Euripides, men den var desværre forsvundet fra jordens overflade. Øv øv. Så jeg gav mig i kast med at gennemgå Østerbro biblioteks hylder med gamle græske dramaer og faldt over Ifigenia i Aulis, også af Euripides. Jeg kunne i et vagt minde se min oldtidskundskabslærer fra gymnasiet tale begejstret om historien: den unge kongedatter Ifigenia, der måtte ofre sig for Hellas, så Kong Agamemnon og co. kunne få sprut i sejlene til deres krigertogt mod Troja og hente den skønne Helena hjem igen og ud af (den lidt fesne) Prins Paris's arme. En historie der i høj grad handler om kærlighed og ære.

Alt i alt en lidt sjov og anderledes læseoplevelse. Især fordi man læser på vers og i et ikke helt (kan man vist godt sige) moderne sprog. Alligevel bliver skuespil og dramaer nok aldrig min yndlingsgenre, for jeg synes ikke, at de river mig med på samme måde som for eksempel romaner gør det. Men hvis man ønsker lidt afveksling, vil jeg helt klart anbefale de gamle græske dramaer, og så tager de ofte kun en enkelt dag at læse.

Etiketter:

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start