I spil og kærlighed af Lene Elise Andersen

Liv med litteratur: I spil og kærlighed af Lene Elise Andersen

Liv med litteratur

En bogblog til inspiration

tirsdag den 2. august 2011

Anmeldt for Lene Elise Andersen

Lene Elise Andersens kærlighedsroman I spil og kærlighed kan bedst sammenlignes med en amerikansk cupcake i bedste buttercream-stil: selvom man måske bliver lidt overvældet af den søde top, kan man jo alligevel ikke lade den være. Den er både for meget og lige tilpas.

Romanen handler om den unge Simone, der lever et lidt kedeligt liv uden alt for meget passion, både på kærestefronten og på arbejdet. Alligevel er hun tilfreds med den kurs hun har sat og er klar til næste fase: at blive gift. Hendes liv tager dog en uventet drejning, da kæresten uden varsel gør det forbi og flytter ud af deres fælles lejlighed. Hun rammer bunden, og det sætter gang i en lyst til noget andet og mere. Bogen handler i høj grad om en personlig udvikling fra kedelig tante mod fyrig(ere) flamme. Og heldigvis får hun et tilbud fra sin chef, som hun ikke kan afslå, nemlig muligheden for at arbejde som kulturjournalist fra Italien. Her møder hun selvfølgelig en høj, mørk og mystisk italiensk mand, og de ender i en stormfuld forelskelse, der ikke er helt uden problemer.

Bogen er utrolig forudsigelig og fuld af klichéer, hvilket forfatteren heller ikke lægger skjul på. Hun indrømmer, at hun er en håbløs romantiker. Alligevel blev det til tider for meget for mig, især i starten af bogen, hvor der ikke rigtig blev sparet på noget. Men man skal også huske at se bogen i forlængelse af den læseoplevelse, som Lene Elise Andersen har ønsket at give læseren. Bogen er ment som en slags litterær chick flick, hvor man bare skal læne sig tilbage og nyde forudsigeligheden, klichéerne og romancen, og på det plan fungerer bogen fint. Den lykkes på dette punkt, fordi den formår at tale til en indre drøm om udlængsel, spontanitet og passion. Jeg endte da også med at blive så fanget af historien, at jeg ikke kunne lægge den fra mig. Jeg måtte lige vide, hvad der så skete.

Desværre er der også noget, der fylder lidt i den negative ende. Jeg synes, at man kan mærke, at der mangler lidt øvelse på den rent skrivetekniske side. Især dialogerne fungerede ikke lige altid. De var lidt for unaturlige og kejtede, og kunne med fordel have båret mere præg af mere naturlige overgange. Det rent skrivetekniske fylder dog ikke så meget, at det overskygger bogens gode kvaliteter.

En anden lille, men vigtig, detalje, der godt kan skabe lidt problemer for dem, der gerne vil læse bogen er, at den kun er udkommet som e-bog, og desværre kun i pdf-format, og ikke e-pub format. Derfor er det ikke sikkert, at man får den helt store succes med bogen på en lille e-reader, da teksten ikke tilpasser sig skærmen, når man zoomer ind og ud.

Alt i alt vil jeg anbefale bogen til dem, der godt kan lide at blive forført ind i et romantisk feel-good univers og opleve Simones drømme og jagt på kærlighed sammen med hende. Altså en rigtig tøsebog :-)

Du kan læse mere om Lene Elise Andersen her, hvor det også er muligt at købe hendes bøger.

Etiketter: